fredag, mars 30, 2007

Så söta...

Vår uppfödare skickar jämna mellanrum bilder på valparna. Den här bilden fick jag igår och den togs då de var två veckor gamla. Ansiktet har växt till sig så nu liknar de ju hundar ;-) Än så länge sover de mest hela tiden, äter en hel del och så har de börjat upptäcka sina syskon.

lördag, mars 24, 2007

Inatt blir det en timme kortare sovtid, för i morgon har vi sommartid...

Två tips till den som har svårt att minnas vilket håll klockan ska vridas åt.
  • Man ställer fram klockan på våren då man också ställer fram utemöblerna. När hösten så kommer ställer man tillbaka möblerna och likaså klockan.
  • Den amerikanska "Spring forward – fall back".

onsdag, mars 21, 2007

Att välja valp...

En liten valps utveckling går oerhört fort, från blind och döv vid födseln till en liten livlig ”personlig” individ vid 8 veckor. Som valpköpare är det en nästan en omöjlighet att hinna bilda sig en uppfattning om de små individernas peronligheter under de få gånger man besöker valpkullen. Visst är det av stort intresse hur hunden ser ut men det allra viktigaste är trots allt hundens mentalitet, om den har "motor" eller inte osv. Så tillsammans med vår uppfödare kommer vi att hjälpas åt att välja en valp som passar oss. Jag litar fullständigt på hennes erfarenhet! Vecka 15 & 17 är det dags för oss att besöka valparna i valphagen. När valparna 7 veckor får vi veta vilken av valparna som ska flytta hem till oss.

måndag, mars 19, 2007

Det blir en Welsh Springer Spaniel så klart...

...of all the dogs that are so sweet the spaniels is the most complete...

Små welshvalpar ett dygn gamla.

Den här hunden är kuperad - vilket en svenskfödd hund inte är.

lördag, mars 17, 2007

Namnförslag tack!

Några dagar tidigare än beräknat anlände Java & Hunters valpar.Det blev en nätt liten syskonskara på 7 st fördelat på tre killar och fyra tjejer. En av de små tjejerna ska få flytta hem till oss om 7 veckor. Gissa om vi längtar!?! Valparna är söta och ännu sötare blir de med tiden. Om tre veckor är det dags för valptitt. *längtar*


Just nu försöker familjen enas om ett namn på den lilla krabaten. Arbetsnamnet har varit Cayenne men det är det visst bara jag som gillar nu. Här är Linneas lista på lämpliga hundnamn:




Av ovanstående namn är Smilla, Trixie och Yatzy mina favoriter. Vilket är ditt favirithundnamn? Jag tar tacksamt emot alla tänkbara förslag.

måndag, mars 05, 2007

Scrappat lite

Äntligen har jag påbörjat det lilla minnesalbumet över vår älskade Kryddan. Redan i somras köpte jag material till albumet men inspirationen infann sig inte riktigt. I fredags när jag var in på Skapa Hobby hittade jag underbara papper och dekorationer som jag genast kände att jag skulle kunna göra något av.

Det blir ett dragspelsalbum i storleken 11,5x13 cm. Albumet förvaras i en tunn plåtask. Än så länge har jag bara gjort framsidan på albumet och de första sidorna.

En enkel framsida dekorerad med små brads i form av tassavtryck och en bit passande band från MM. Härliga papper från KI memories.

På den högra sidan står hennes kennelnamn och på andra sidan en liten del av hennes stamtavla. Även de här sidorna är dekorerade med en brads.

Det går rätt snabbt att göra ett sånt här litet temaalbum. Men innan jag kan fortsätta måste jag scana in några gamla foton på Kryddan.

Fortsättning följer...

P.S. Nästa vecka föds förhoppningsvis vår nya lilla hund :-D

Datten

Oj, oj, oj! Jag har blivit tagen av Lilo !

REGLER: Varje spelare börjar med att skriva sex underliga/egendomliga saker om sig själv. Bloggare som blir "tagna" ska skriva sex saker om sig själv i sin blogg och samtidigt ange reglerna för spelet. Tillslut väljer bloggaren sex nya bloggare och gör en lista av deras namn. Efter det är gjort skriver han eller hon en kommentar i deras bloggar för att låta dem veta att de har blivit "tagna" och att de ska läsa ens egen blogg för mer information. Då sätter jag igång!

1. När jag rättar mina elevers böcker händer det att jag sitter och pratar för mig själv. Då kan det låta så här:
"Men lilla gumman vad har du gjort här? Det måste vi gå igenom imorgon."
"Bra! Oh, vad kul att du förstod det här!"
"Så fint du skriver!"

2. Jag har en fin mobiltelefon som ingen ringer till eftersom jag nästan aldrig har den med mig. De få gånger den är med glömmer jag bort att sätta igång den...

3. Jag köper massor med böcker men hinner inte läsa dem. De första veckorna på sommarlovet sträckläser jag den ena boken efter den andra medan min dotter får klara sig själv! Fast då är vi ju på landet tillsammans med min mamma så hon tar ju hand om henne.

4. Innan jag lägger mig går jag in till lilla Shiver (vår hamster) och säger godnatt och klappar henne lite. Eftersom hon är mest aktiv på nätterna tycker jag lite synd om henne som får vara vaken själv när alla vi andra sover.

5. I motsats till många andra kvinnor har jag förhållandevis väldigt lite i min handväska. Den innehåller oftast bara min plånbok, ett läppglans, ett häfte med SL:s förköpsbiljetter och ett par solglasögon.

6. Jag kan knappt inte sova utan min älskade dunkudde. Det händer att jag tar med den på mina resor så att jag vet att jag får sova ordentligt.

Och här är listan på utmanade bloggare:
Sanna F
Gunvor
Ejris
Mikaela
Maria
Malena

fredag, mars 02, 2007

ScrapEvent of Scandinavia

Du har väl inte missat årets scrapupplevelse? Den 28-29 april är det dax för:


Det blir en helg full med ny, spännande och rolig scrapbooking med kursledare från flera av de stora amerikanska scrapföretagen. Än finns det några platser kvar så klicka in på bilden ovan och anmäl dig, du kommer inte bli besviken.

torsdag, mars 01, 2007

Man ska inte ropa hej...

...förrän man är över bäcken. Idag vaknade Linnea återigen med feber och var hängig. Hon somnade omedelbums på tåget hem mot Stockholm och sov hela tågresan. När vi kom hem kröp hon upp i vår säng och ville titta på TV. Det tog inte många minuter förrän hon sov igen. Som tur är så har hon druckit ordentligt idag och faktiskt ätit lite...

Ja, ja det är bara att inse att sportlovet det här året inte blev vad vi ville.

onsdag, februari 28, 2007

Feberfri

Efter i stort sett 34 timmars sammanhängande sömn vaknade Fia-Lottan vid sex-tiden imorse och var både törstig och hungrig. Jag lade handen på hennne och insåg att febern sjunkit ordentligt. Härligt!

Det blev trots allt en lugn dag. Jag och syrran rusade ner på stan för att titta in på Pastellen (butik för dig som gillar att quilta) samt två av Gävles affärer som erbjuder scrapbookingprylar. Utbudet är kort sagt sorgligt! Genast började tankar på att "flytta hem" och öppna en riktig scrapbutik här i Gävle. Butikslokaler finns det gott om - kanske inte helt centralt men med bra parkeringsmöjligheter och lokaltrafiken i närheten...

Fast jag trivs där jag bor och med mitt arbete så jag blir kvar i Trånkan - men drömma kan man ju alltid!

tisdag, februari 27, 2007

Ingen vanlig Linneabacill...

Under natten har febern konstant hållit sig runt 40 grader trots alvedon var fjärde timme. Jag misstänker att hon fått influensa. Lillskruttan är mer eller mindre utslagen och vi kan glömma allt vad sportlovsfirande heter.

måndag, februari 26, 2007

Temperaturen är hög uti kroppen...

En kort rapport från den första sportlovsdagen:
Linnea vakande med feber så det var bara för mig att rusa ner på stan för att köpa en febertermometer, Alvedon med jordgubbssmak och några nya böcker till henne. Hon har varit hängig under dagen och inte orkar speciellt mycket - hon har inte ens bläddrat i böckerna. Nu hoppas jag att det är en vanlig Linneabacill som slagit till för då är hon feberfri imorgon och då kan vi åka till moster Carola och hälsa på lilla Cleo.

söndag, februari 25, 2007

I rikets tjänst

När man skidat flera dagar i sträck med väldigt lite vila- ja då får man ta vara på alla tillfällen som bjuds...

Stängt för sportlov!

Om ett par timmar tar jag och Linnea tåget till Gävle för att under ett par dagar fira sportlov hos mormor! Det ska bli skönt!Förhoppningsvis blir det en tur med hästen Berta i Hemlingby, lite skridskoåkning i gamla Gavlerinkens B-hall, en fika på det som i min ungdom hette Silvanum, kanske ett besök på Gävle museum och pulka åkning i backen bakom Staffans kyrkan. Jag ska försöka hinnna med lite shopping i de två butiker som säljer scrapsaker och titta in till Kerstin på Pastellen som varit på kurs i textil scrapbooking!


onsdag, februari 21, 2007

Dags att byta namn på bloggen...

Stolta mammans brag book kanske inte vore helt fel!? Det blev två nya konståkningsmärken för Linnea idag och det betyder att hjälmen sitter på ett tag till ;-)

tisdag, februari 20, 2007

Grattis Linnea!

Idag fyller vår lilla tjej 8 år! Det är inte utan att man funderar över vart tiden tar vägen!?! Det var ju inte så länge sedan hon var en liten tulta...

Dagen började som sig bör med "skön" sång från mamma och pappa, paketöppning i sängen och onyttig frukost!

måndag, februari 19, 2007

Måste öva mer....

Att fota i en ishall med kassbelysning är inte lätt! Jag misslyckades totalt med de bilder jag tog under Linneas tävling igår :-( Hur som helst så kan man iallafall ana ett av hennes fina flygskär.

På onsdag är det märkestagning och Linnea hoppas att ta de sista märkena så att hon får åka utan hjälm - men oroliga/elaka mamman hoppas innerst inne att hon inte klarar det sista märket...

söndag, februari 18, 2007

Stolta mamman...

Idag får stolta mamman skriva i sin blogg och berätta att lilla dottern vunnit sin klass i sin allra första konståkningstävling!!! Inte nog med att hon blev etta hon fick också ett stilpris för bästa flygskär!



Grattis lilla gumman!!!

söndag, februari 11, 2007

Inte riktigt nöjd....

Nä, jag blev inte riktigt nöjd med min förra layout - den saknade dekorationer och kändes så platt. Så efter en natts funderade så la jag till lite knappar, blommor och brads. Så här blev den:




Material från Scraproom

Underbara mönstrade papper från Fancy Pants Designs:




Dekorationer:



Quickutz:

Paige mini

Sonja



Resten av materialet kommer från mina egna gömmor.

måndag, februari 05, 2007

Å, så en till...



Ytterligare en LO från mig!