fredag, januari 04, 2008

Råttatouille



Tänk att en liten råtta vid namn Remy och framförallt filmen om honom fick mig att längta så enormt till Paris. Jag gillar verkligen Paris med alla sevärdheter, trafiken, svårigheter med språket, den utsökta maten, rolig shopping, små undangömda parker osv.

Nu är det flera år sedan vi var där så tänk om jag ska överraska familjen med en resa till Paris i vår??? Eller varför inte övertala maken om att vi ska bila i Frankrike i sommar åka till Alsace och sedan Paris. Alsace ligger ju strategiskt mitt i Europa och korsas allt som oftast på vägen till andra europeiska storstäder. I Alsace produceras i mitt tycke de underbaraste vita vinerna. I Paris finns det massor med saker som jag är alldeles säker på att Linnea skulle uppskatta t ex Monets tavlor på Musée de Marmottan, Eiffeltornet, Notre Dame och kanske, kanske ett besök på Disneyland Paris.

Vad tyckte jag om filmen Råttatouille? Pixar har återigen lyckats medatt producera en film som passar både stora och små. Filmen är både vältecknad och detaljrik, det är välgenomtänkt och njutningsfullt. Ibland kommer jag på mig själv med att undra om det verkligen är tecknat? Speciellt när det gäller miljöbilderna i från Paris. ”Råttatouille” är en välgjord film, den är rapp och har ett bra flyt i berättandet.

Nästa lördag har vi ytterligare ett biobesök inbokat. Då blir det Disneys "Förtollad" med snyggingen Patrick Dempsey...

Ja, visst ja, innan dess är det ju en hel del annat vi ska hinna med... Imorgon lördag ska Linnea få åka skridskor på "Hovet".

På söndag är vi ett megastort problem att lösa för Linneas del... Tidigt i höstas beställde vi biljetter till Disney on Ice och en av biljetterna gav vi bort i julklapp till mitt gudbarn. Samtidigt blir det äntligen dags för det konståkningstest Linnea behöver göra innan hon får börja tävla på riktigt. Linnea vill naturligtvis göra båda delarna och vi låter henne själv få bestämma hur hon vill göra. Det lutar åt att vi går på Disney on Ice och att vi går lite tidigare. Då hinner vi åka till Torvalla ishall innan domaren åker därifrån...

Basic Grundtest
Halvcirklar framåt ytterskär i följd
Halvcirklar framåt innerskär i följd
Treavalser i följdMohawk innerskär i cirkel (framåt till bakåt och bakåt till framåt)

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med dig om filmen Råttatouille, den passar både stora och små.

Hur valde Linnea? Hann ni med både och?
Vilken isprinsessa hon är!