torsdag, december 22, 2005

Jullov och Julstök


Äntligen är det jullov!!! Underbart! Både jag och Linnea sov ända till halv tio i morse. Det var så skönt! Efter frukosten tog vi fram våra tomtar som Linnea sedan placerat ut på strategiska ställen i hela huset. Det ska bli kul att se om vi hittar dem när det är dags att förpassa dem upp till vinden igen. I vår familj har vi en rolig eller rättare sagt knasig tradition. De tomtar som lyckats gömma sig så bra att vi inte hittar dem när det är dags för att packa ned dem i jullådan får stå framme hela året!

Julgranen är klädd - i år är det kulor i rött och guld, polkagriskäppar med rödoch vitrutiga band, guldglitter och så mina fina pastaänglar som min syster gjort. Änglarna har några år på nacken nu och en del har tappat både armar och vingar men de betyder mycket för mig. Söta är de iaf.

I köket doftar det gott av de pomander (apelsin med nejlikor) som Linnea gjort idag. Den sötaste är den lilla igelkotten.

Maten är inhandlad och köttbullarna är klara. Nu väntar vi bara på den goda pepparlaxen från Saltharsfjärdens Fiskeläge i Norrsundet, Gästrikland. Sedan ska vi väl inte behöva handla mer inför den här julen förutom grönkål till skinkan på julaftonen och brysselkål till juldagskalkonen som jag missade när vi handlade idag... Eftersom vi inte ska vara hemma på julaftonen så hoppar jag över julbaket i år. Den fikasugne får ge sig av till ett bageri för att köpa sju sorters kakor.

Nu är det bara lite småplock kvar och så ska alla golv torkas och några rena dukar ska läggas på borden sen är det JUL!

Till sist en liten bild på världens sötaste lilla hockeyprinsessa ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

GOD JUL på er.